Monday 20 June 2011

Kos Murah Membersihkan Rumah

 Assalamualaikum geng...kita mesti nak kos yang murah untuk membersihkan rumah kita tapi berkesan... Bagaimana??? hehe  bacalah selanjutnya..... sama-samalah kita membersihkan rumah.. apa lagi kalo kita ne merangkap isteri, ibu yang berkerjaya. Harap-harap dapat membantu anda...
Rumah akan berbau segar dan harum jika anda menitiskan beberapa titis air limau segar ke dalam "beg debu" di dalam vacuum cleaner sebelum digunakan untuk menyedut debu.

Cuka adalah satu-satunya alat yang murah dan berkesan untuk membersihkan perak dan perabot lain. Untuk menghilangkan kotoran yang ada di periuk atau botol, masukkan cuka putih ke dalamnya dan rebus selama 15 minit.

Cuka juga boleh digunakan untuk menghilangkan kotoran dan bau haiwan kesayangan yang terlekat di karpet.

Bersihkan sikat anda dengan cara merendamnya ke dalam air hangat yang sudah dicampur dengan baking soda.

Jika rumah anda akan dicat dan anda tidak menyukai baunya, tambahkan beberapa titis esens vanila ke dalam cat ketika diaduk. Bau cat akan hilang sedangkan warna tidak akan berubah.

Untuk menghilangkan bekas conteng pada perabot dari kayu, ambil sedikit mayones, sapukan pada kayu tersebut, lalu biarkan selama 10 minit. setelah itu, ambil kain lap lembut, gosok perlahan-lahan. Jika bekas conteng sudah hilang, bersihkan / lap sekali lagi dengan kain lap bersih.

Supaya karpet di rumah tetap segar dan bersih, taburkan baking soda di atas karpet dan biarkan selama 1 jam. Setelah itu, bersihkan dengan vacum.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...